promeneramera

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2017

Såga benen av köksbordet?

Av Eila Andersson - 22 augusti 2017 06:22

Min man tittar på mig med en konstig blick, han brukar göra det ibland. Jag har igen kläckt en idé. Det händer nu som då. De flesta är helt ogenomförbara och produkten av min idérikedom. Jag har nog småningom lärt mig att inte låta alla mina idéer komma ut i verbala uttryck. Och han har lärt sig att inte ta allt jag säger på så stort allvar.


Min idérikedom har sitt ursprung i lättja. Jag är alltså lat, och försöka komma på lösningar som gör livet enklare för mig. Nu handlar det om att jag inte tycker om att stretcha. Alltså musklerna. Och jag funderar på nödvändigheten i detta. Nästan oberoende på vad det gäller, så far mina tankar till stenåldersmänniskan, och befolkningar som lever i naturen, och av naturen.


Stretching? Behöver man stretcha? Eller är det ett onödigt påhitt? Eller livsnödvändigt? Kanske behövs stretching ifall man styrketränar, jobbar långa tider statiskt, har obekväma arbetsställningar, sitter för mycket, rör på sig för lite, osv...


Men jag vill eftersträva ett enkelt och naturligt liv. Vara i fysiskt bra skick. I form. Och jag gillar inte att stretcha. Behövde stenåldersmänniskan stretcha? Kanske inte. Men jag antar att hen var vig ändå. Så vad gjorde stenåldersmänniskan som inte vi gör? Eller vad gör vi, som inte stenåldersmänniskan gjorde? Jo, vi sitter flera timmar om dagen på stol. Stenåldersmänniskan satt på marken. Och vad händer när man sitter på marken istället för stol? Och tvärtom?


Jag har nu några dagar försökt sätta mig ner på golvet, varje gång jag ska sätta mig. Nej, inte vid måltiderna. Det skulle kännas lite asocialt att sitta ensam på golvet och äta. Men annars. Varje gång jag sätter mig på golvet (på en madrass), stretchar jag muskler. Byter lite ställning, och andra muskler stretchas. Det sker lite automatiskt. Och jag märker hur ovig jag är.


Man kan ju titta på små barn. De sitter lite hur som helst. På huk. På tå. Med benen i kors. De rör på sig mycket. Leker och springer, kryper och klättrar. Och är fortfarande viga. Det kan vi också vara. Vi har bara blivit för bekväma. Sitter för mycket. Och rör på oss för lite.


Genom att sätta mig ner på golvet ett tiotal gånger per dag, får jag ”gratis” gymnastik. Det stärker musklerna i ryggen, i benen. Det stretchar muskler, töjer senor, gör mig vigare.


Så därav min ide. Att slänga ut stolar, soffor. Och såga benen av borden. För att leva mera på golvet. Min man var inte riktigt med på noterna. Men det är helt förståeligt och gör inget. Jag sitter på min madrass så länge det känns bra. Och kanske planerar mitt eget kontor så, att jag kan sitta på golvet och jobba.


Under tiden tänker jag ut nästa ide, som kanske är genomförbar. 

 
 
Ingen bild

Lilli

22 augusti 2017 15:01

Intressant ide! Jag har sett vid mitt arbete att flera människor har 'stående dator skrivbord' i sina kontor, så de står medan de arbetar på datorn, just så de inte sitter i still så många timmar per dag.
: ) Lilli

Eila Andersson

23 augusti 2017 05:35

Jo, det är nog viktigt att inte sitta stilla långa stunder, utan att röra på sig. Stå-bord är bra som omväxling.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eila Andersson - 15 juni 2018 08:51

Sömnproblem. Det är ju vanligt. Vi stressar. Vi sover för lite, har inte tid. Vi sover dåligt. Är deprimerade. Men det är ju helt normalt. Vanligt. Det är bara att lära sig sova. Lära sig avslappning. Eller ta sömnmedicin. Eller?   Förstås finns ...

Av Eila Andersson - 13 juni 2018 07:57

Det är ju inte riktigt dagens melodi att vara köttätare. Det rekommenderas att man minskar på köttätande, och äter proteiner från växtriket istället. Jag skulle gärna vara vegetarian, eller fruitarian, om jag kunde.    Förra hösten testade jag på...

Av Eila Andersson - 12 november 2017 06:13

Mat. Igen. Jo, maten är grunden till allt. Det är det vi kan, och ska, bygga vår hälsa på. Vi får tänka, vi ska tänka. På hur vi lever. Vad vi gör, vad vi äter. Och inte äter.   Vaccineringar på tapeten igen. Hela tiden. HP-vaccin mot livmoderhal...

Av Eila Andersson - 7 oktober 2017 07:24

Tänk om vi skulle i matbutikens kyldisk hitta olika mjölkprodukter gjorda på människomjölk. Smaksatt, sockrat, laktosfritt, helmjölk, fettfritt. Yogurt, fil, grädde, glass… olika smaker och sorter att välja mellan. Smaskens! Blir du sugen?  ...

Av Eila Andersson - 21 augusti 2017 08:40

Det blev en skön och svettig löprunda! De senaste veckorna har jag satsat på bärplockning, det har blivit många, tunga promenader på mossen, och inte så många löprundor. Jag har i stället försökt tänka på min hållning, och hitta en bra promenadstil, ...

Skapa flashcards