promeneramera

Direktlänk till inlägg 15 juni 2018

Sömnproblem?

Av Eila Andersson - 15 juni 2018 08:51

Sömnproblem. Det är ju vanligt. Vi stressar. Vi sover för lite, har inte tid. Vi sover dåligt. Är deprimerade. Men det är ju helt normalt. Vanligt. Det är bara att lära sig sova. Lära sig avslappning. Eller ta sömnmedicin. Eller?


Förstås finns dessa orsaker. Åtgärdar vi dessa, så är det många som får ordning på sömnen. Men då finns det vissa som försöker allt det där man borde, men ändå sover dåligt. Vad felas då dessa människor? Är dom bara deprimerade? Allt mellan öronen? Nej, det tror jag inte.


Kosten. Jo, kosten kan påverka sömnen. Mat, som man är överkänslig mot, kan ge sömnproblem. T.ex mjölk, gluten, soja, ägg.... Fastän du inte vet att du är överkänslig mot dem, så kan de påverka din sömn. 


Kosten är så mycket mer än vi tror. Det ger inte bara energi och byggstenar åt oss. Fel mat kan göra oss sjuka. Vi reagerar individuellt på olika mat, beroende på gener och hälsotillstånd. Det kan vara svårt att klura ut vad man reagerar på. Men man kan börja med att lyssna på sin kropp. Orolig mage? huvudvärk? Ingen ork, energi?


Ät bra mat, oprocessad. Så naturlig som möjligt. Ät enkelt. Då är det mindre risk att du äter något "opassligt", som påverkar dig negativt. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eila Andersson - 13 juni 2018 07:57

Det är ju inte riktigt dagens melodi att vara köttätare. Det rekommenderas att man minskar på köttätande, och äter proteiner från växtriket istället. Jag skulle gärna vara vegetarian, eller fruitarian, om jag kunde.    Förra hösten testade jag på...

Av Eila Andersson - 12 november 2017 06:13

Mat. Igen. Jo, maten är grunden till allt. Det är det vi kan, och ska, bygga vår hälsa på. Vi får tänka, vi ska tänka. På hur vi lever. Vad vi gör, vad vi äter. Och inte äter.   Vaccineringar på tapeten igen. Hela tiden. HP-vaccin mot livmoderhal...

Av Eila Andersson - 7 oktober 2017 07:24

Tänk om vi skulle i matbutikens kyldisk hitta olika mjölkprodukter gjorda på människomjölk. Smaksatt, sockrat, laktosfritt, helmjölk, fettfritt. Yogurt, fil, grädde, glass… olika smaker och sorter att välja mellan. Smaskens! Blir du sugen?  ...

Av Eila Andersson - 22 augusti 2017 06:22

Min man tittar på mig med en konstig blick, han brukar göra det ibland. Jag har igen kläckt en idé. Det händer nu som då. De flesta är helt ogenomförbara och produkten av min idérikedom. Jag har nog småningom lärt mig att inte låta alla mina idéer ko...

Av Eila Andersson - 21 augusti 2017 08:40

Det blev en skön och svettig löprunda! De senaste veckorna har jag satsat på bärplockning, det har blivit många, tunga promenader på mossen, och inte så många löprundor. Jag har i stället försökt tänka på min hållning, och hitta en bra promenadstil, ...

Skapa flashcards