promeneramera

Alla inlägg under juni 2017

Av Eila Andersson - 4 juni 2017 08:37

Oj, vad skönt! Var på en joggingrunda, 9 km. Det är tre veckor sedan jag var sist. Har inte hunnit p.g.a studier. Hunnit och hunnit... Men jag har måst prioritera bort det. Har haft sömnbrist och stress, och inte velat stressa kroppen ytterligare. Men nu är studierna klara och jag är på gång igen.


Det är alltså tre veckor sedan jag senaste gången var ute och joggade, förutom ett par km igår. Då försökte jag mig på en tur, men kroppen sa ifrån, ville inte. Men nu kändes det bra. Jag har ju ingen fart ännu, ca 7 km/h. Men jag försöker tänka på tekniken. Att den ska bli så bra som möjligt från början. Min massörsutbildning har gett mig kunskap om muskler och optimal användning av dem, så det är intressant att fundera ut bästa möjliga teknik. Bra teknik ger optimal energianvändning och bra resultat. Jag vill alltså kunna springa långt och njuta av det. 


Springer avslappnat, låter höfterna, magmusklena jobba. Hittade rätt rörelse i övrekroppen idag, med axlarna, armarna avspänt nära kroppen. Jag är så glad att jag har kommit igång, och känner att det funkar. 


Det är härligt att springa! Jag tror att alla som kan gå, kan också springa. Eller kan lära sig, ung som gammmal. Människan är skapt för att springa. Och det ska vara lätt och roligt att göra det. Det kräver en god fysik och kondition och det kan man jobba sig till. Det ger energi, och man orkar mycket bättre med alla vardagssysslor. 



Ovido - Quiz & Flashcards