promeneramera

Direktlänk till inlägg 17 mars 2017

Lat av naturen? - Finn glädje i naturen!

Av Eila Andersson - 17 mars 2017 05:09

 

Hej!


Känner du dig bekväm, lat? Orkar inte gå på gym, inte på några motionspass? Det gör inget. Man behöver inte det om man inte vill. Jag är lat av naturen. Jag har inget intresse av styrketräning och ledda motionspass. Jag har nog försökt, testat, för att väcka intresset, men det går inte, känns bara jobbigt och tråkigt. Så, jag har gett opp. Konstaterat att jag inte passar på gym. 


Men, jag älskar att promenera. Det har funnits perioder i mitt liv, när jag har varit så trött, energilös, att jag inte ens orkat ut på promenad. Då har jag inte tvingat mig till det, utan vilat. Nu har energi, ork. Nu går det bra att promenera. Och jag älskar det. Det tar ju tid, men det ger också mera tid. Genom att man blir piggare och orkar mera. 


Det går att variera sina promenader. Man börjar med kortare sträckor. Förlänger dem. Man kan gå längs med gator, vägar. Man kan gå i skog, på skogsbilvägar. I varierande terräng, får man mångsidig träning för hela kroppen. Man kan gå med ryggsäck, packning, och få träning för magmusklerna på samma gång. Promenader gör gott för lederna, ryggkotorna belastas lagom, och hålls rörliga. 


Promenader, och speciellt långa sådana, gör gott ifall man är stressad, eller upprörd eller arg eller annat. Man bara går och går. Tankar kommer och tankar går. Nya ideer kläcks, man får nya infallsvinklar. Man blir avstressad. 


Promenader ökar blodcirkulationen i kroppen. Förbränningen av energin kommer igång vid regelbunden motion. Man kan få jämnare blodsocker och blodtryck. Det kan ha en förebyggande och vårdande effekt för sjukdomar. Det skulle kunna vara bra att dagligen komma opp i 10 000 steg, men ännu bättre förstås med mera, upp till 20 000. Det är kanske lite överkurs för dagens människor, men inte omöjligt för de som har tid, eller tar sig tid. Det är roligt! Det finns stegräknare till vissa telefoner, men också till salu i butikerna. De är inte dyra. 


Och så naturen, förstås. Det finns så mycket att uppleva där. Det är en härlig upplevelse att få se naturen födas igen varje vår! Och att bara sitta på en stubbe eller sten i skogen, och andas, och titta, och lyssna. Det kan vara så helande, så lugnande. 


Så, jag rekommendera detta för alla. Promenader. För alla åldrar. Det är aldrig försent att börja. Du kan börja nu! 








 
 
BaraNaturligt

BaraNaturligt

19 mars 2017 16:46

Verkar vara en blogg helt i min smak. Lever mitt liv utan de vita gifterna och mår helt fantastiskt. Avskyr gym, älskar promenader. Ha en toppendag. På återseende :)

Christina

http://baranaturligt.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eila Andersson - 15 juni 2018 08:51

Sömnproblem. Det är ju vanligt. Vi stressar. Vi sover för lite, har inte tid. Vi sover dåligt. Är deprimerade. Men det är ju helt normalt. Vanligt. Det är bara att lära sig sova. Lära sig avslappning. Eller ta sömnmedicin. Eller?   Förstås finns ...

Av Eila Andersson - 13 juni 2018 07:57

Det är ju inte riktigt dagens melodi att vara köttätare. Det rekommenderas att man minskar på köttätande, och äter proteiner från växtriket istället. Jag skulle gärna vara vegetarian, eller fruitarian, om jag kunde.    Förra hösten testade jag på...

Av Eila Andersson - 12 november 2017 06:13

Mat. Igen. Jo, maten är grunden till allt. Det är det vi kan, och ska, bygga vår hälsa på. Vi får tänka, vi ska tänka. På hur vi lever. Vad vi gör, vad vi äter. Och inte äter.   Vaccineringar på tapeten igen. Hela tiden. HP-vaccin mot livmoderhal...

Av Eila Andersson - 7 oktober 2017 07:24

Tänk om vi skulle i matbutikens kyldisk hitta olika mjölkprodukter gjorda på människomjölk. Smaksatt, sockrat, laktosfritt, helmjölk, fettfritt. Yogurt, fil, grädde, glass… olika smaker och sorter att välja mellan. Smaskens! Blir du sugen?  ...

Av Eila Andersson - 22 augusti 2017 06:22

Min man tittar på mig med en konstig blick, han brukar göra det ibland. Jag har igen kläckt en idé. Det händer nu som då. De flesta är helt ogenomförbara och produkten av min idérikedom. Jag har nog småningom lärt mig att inte låta alla mina idéer ko...

Ovido - Quiz & Flashcards