promeneramera

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2017

Vill du smaka människoglass?

Av Eila Andersson - 7 oktober 2017 07:24

Tänk om vi skulle i matbutikens kyldisk hitta olika mjölkprodukter gjorda på människomjölk. Smaksatt, sockrat, laktosfritt, helmjölk, fettfritt. Yogurt, fil, grädde, glass… olika smaker och sorter att välja mellan. Smaskens! Blir du sugen?

 

Varför dricker du komjölk eller använder mjölkprodukter? För att det är hälsosamt? För att det är livsnödvändigt? Eller för att det är gott?

 

Det har länge varit en odiskutabel sanning. Man måste få i sig kalcium från mjölk. Växande barn behöver det för att bygga upp sitt skelett. Medelålders och äldre behöver det för att inte få benskörhet, alltså att skelettet urkalkas.

 

En kalv behöver mjölk, komjölk, den första tiden för att få i sig viktiga näringsämnen. Ganska fort börjar den ändå få annan mat, Och sedan lever den på kraftfoder och gräs resten av livet. Den får inte mera mjölk. Och växer sig stor och stark. Ser vi kor med outvecklad skelett? Kor med osteoporos?

 

Välfärdssjukdomar. Låter det bekant? Diabetes, demens, cancer, övervikt, hjärt- och blodkärlssjukdomar, hypotyreos, depression, fibromyalgi, värk? Normalt? Eller bara vanligt? Är det nån högre makt som skickar dessa sjukdomar åt oss? Måste vi bara nöja oss med vår lott? Det går ju i släkten…..

 

Mat = näring. Borde vara. Allt vad vi stoppar i oss har betydelse. I någon mån. Näring är tänkt att hålla människan frisk. Därifrån får vi vitaminer, mineraler, proteiner, fetter, energi. Ifall vi äter något som inte bidrar till uppbyggnad, blir det till en belastning. Det går åt näring, vitaminer, mineraler för att ta hand om den dåliga födan. Den som inte äter näringsrik mat är undernärd, och riskerar att bli sjuk. Den som är sjuk, är undernärd. För att hon inte får i sig tillräckligt med näringsrik mat.

 

Om vi mättar våra magar med näringsfattig mat, blir den näringsrika maten oäten. Den som innehåller viktiga vitaminer och mineraler

 

Processad mat, är i sig en belastning för kroppen. Om maten dessutom är tänkt att föda opp en kalv till att bli en stor ko, kan det ju tänkas att denna produkt inte är ämnad för människan, och blir till en belastning för kroppen och bidrar till sjukdomar. Kanske komjölken rentav är skadlig för människan? Och dödar, på sikt?

 

Tänk om vi skulle i matbutikens kyldisk hitta produkter gjorda på komjölk? Ämnade för människor. Konstigt.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eila Andersson - 15 juni 2018 08:51

Sömnproblem. Det är ju vanligt. Vi stressar. Vi sover för lite, har inte tid. Vi sover dåligt. Är deprimerade. Men det är ju helt normalt. Vanligt. Det är bara att lära sig sova. Lära sig avslappning. Eller ta sömnmedicin. Eller?   Förstås finns ...

Av Eila Andersson - 13 juni 2018 07:57

Det är ju inte riktigt dagens melodi att vara köttätare. Det rekommenderas att man minskar på köttätande, och äter proteiner från växtriket istället. Jag skulle gärna vara vegetarian, eller fruitarian, om jag kunde.    Förra hösten testade jag på...

Av Eila Andersson - 12 november 2017 06:13

Mat. Igen. Jo, maten är grunden till allt. Det är det vi kan, och ska, bygga vår hälsa på. Vi får tänka, vi ska tänka. På hur vi lever. Vad vi gör, vad vi äter. Och inte äter.   Vaccineringar på tapeten igen. Hela tiden. HP-vaccin mot livmoderhal...

Av Eila Andersson - 22 augusti 2017 06:22

Min man tittar på mig med en konstig blick, han brukar göra det ibland. Jag har igen kläckt en idé. Det händer nu som då. De flesta är helt ogenomförbara och produkten av min idérikedom. Jag har nog småningom lärt mig att inte låta alla mina idéer ko...

Av Eila Andersson - 21 augusti 2017 08:40

Det blev en skön och svettig löprunda! De senaste veckorna har jag satsat på bärplockning, det har blivit många, tunga promenader på mossen, och inte så många löprundor. Jag har i stället försökt tänka på min hållning, och hitta en bra promenadstil, ...

Ovido - Quiz & Flashcards