promeneramera

Alla inlägg under september 2016

Av Eila Andersson - 18 september 2016 20:16

Hej! 

Här sitter jag. Är lite tung i huvudet. Har lite stegring och skräp i lungorna. Mår inte alltför dåligt, har kunnat studera ändå en del idag. Hemuppgifter i massörsutbildningen. Var till jourmottagningen i går, kände att jag hade lunginflammation på gång. Tänkte att jag tar en tablettkur i tid, så jag inte behöver bli riktigt dålig och få antibiotikan intravenöst. Och det gick vägen. Det var en riktig trevlig doktor där i går. Jag ska ta lungröntgen i morgon, och kolla infektionsvärdet. Hoppas att tabletterna har hjälpt....


Jag loggade in mig på mina Kanta-sidor, där jag kan se mina sjukvårdsuppgifter. Jag hittade texten från läkarbesöket på lungpolikliniken. Där fanns lite roligheter. Missuppfattningar sker så lätt. Men det är intressant att läsa vad de skriver. Sedan läste jag om mina utvidgade bronker, luftrör. Det fick jag ju nog veta under läkarbesöket att jag har. Jag har alltså bronkiektasier i lungorna. Låter ju ganska intressant och då måste jag ju googla det...... då var det slut på det intressanta och roliga. Inte hade jag ju trott att det är nå skillt allvarligt, jag tycker ju att jag mår så mycket bättre nu än vad jag gjort de senaste 10 åren.


Det kan ju finnas olika orsaker till bronkiektasier. Det togs en massa blodprov, för att kolla om de hittar nån autoimmun sjukdom, eller nåt annat som jag inte förstod, som kan ligga bakom. Så jag får vänta och se vad de kommer fram till. Jag har ju mina egna funderingar om ett och annat, och är inte alltför hopplöst inställd till framtiden. Det får bli en utmaning. Inte rolig, men ändå en utmaning. Och jag gillar utmaningar! Jag får gå i väntans tider ett par veckor, och får sedan mera information om fortsättningen.


En lite trött, fundersam och hoppfull Eila

Av Eila Andersson - 14 september 2016 15:48

Nyt opinnot ovat alkaneet. Neljättä viikkkoa mennään. Ja aika lujaan. Opiskelen siis hierojaksi. Tuntui että haluan opiskella vielä jotain. Haluan lisää tietoa, taitoa ihmisen olennosta, terveydestä, kehosta. Ja tämä koulutus tuntuu aivan sopivalta minulle. Paljon anatomiaa... kivaa, mielenkiintoista. Luulin että se olisi vaikeata ja tylsää, mutta meillä on niin hyvät opettajat, jotka osaavat hommansa. Paljon on lukemista ja oppimista, mutta kivaa se on.


Henrik, mieheni, tykkää myös että tämä oli hyvä päätös. Hänen ei tarvitse kuunnella minun huokauksia ja valituksia, mitkä olivat päivittäisiä töistä tultuani... Olen iloinen, tyytyväinen! 


Koulussa on kiva olla. Siellä on positiivinen ympäristö. Se antaa energia. Nyt vasta huomaan ja hoksaan kuinka "väärä" ala, tai työ, vie energiaa. Nyt saan energia. Nyt ei tarvitse kuunnella negatiivisia juttuja. Nämä nuoret, joiden kanssa opiskelen, ja muutama samanikäinen, ovat iloisia, positiivisia. Ihanaa! 


Oppiminen antaa minulle energiaa! Elämänmuutokset voivat olla vaikeita, ja tuntua epävarmilta, epämukavilta, mutta kannattaa, mikäli ei ole aivan tyytyväinen tilanteeseensa. Rohkeasti vain eteenpäin elämässä!

Av Eila Andersson - 14 september 2016 15:06

Jag har påbörjat mina massörsstudier i augusti. Jag kom in på reservplats och jag fick besked om studieplatsen endast ett par veckor innan skolstart. Så det blev lite av en rivstart. Jag var ju lite skeptisk till att påbörja studierna till massör. Jag visste egentligen inte ifall jag vill det. Men jag hade en känsla, en intuition. Kände att dethär är kanske något för mig. 


Jag har nu studerat en månad. Vi har 3 närstudiedagar, och 2 distansstudiedagar. Vi är 14 elever på klassen, de flesta är ungdomar. Dom är härliga, positiva och har framåtanda. Det är så skönt att ingen klagar. Det har tagit en tid för mig att inse att jag måste studera även kvällstid och helger, och inte endast två dagar i veckan som jag hade tänkt. Vi har mycket duktiga lärare, bl.a Stefan och Nikita. Jag hade nog bävat för den massiva anatomin och fysiologin som vi ska lära oss. Men läraren gör det så intressant, så det känns inte svårt och tråkigt. Jag njuter av att vara i skolan, och att studera hemma. 


Nu är jag piggare och gladare. Henrik, min man, tycker att det är skönt att inte höra mig sucka, och beklaga mig, som jag ofta gjorde när jag kom från jobbet. Nu är jag på rätt spår! Jag rekommenderar alla att byta bana, yrke, ifall det nuvarande inte känns helt rätt. Det jobb, eller syssla, som inte ger något, det tar energi av dig. Förändringar kan kännas farliga, svåra. Men det lönar sig. Var modig, och bli lite lyckligare!

Jag är lycklig!



Ovido - Quiz & Flashcards