promeneramera

Alla inlägg under maj 2016

Av Eila Andersson - 30 maj 2016 14:53

Nu är sommaren här! Den ska vi njuta av. Och av solen. När solen lyser på vår hud, bildas D-vitamin, som är viktigt för vårt immunförsvar och mycket, mycket annat. Här i våra breddgrader behöver vi vara ute mellan kl. 11 och 14, för att huden ska bilda D-vitamin. Om vi sätter solkräm, slipper inte solstrålarna fram till huden, alltså bildas inget vitamin. Så vi ska sola korta stunder utan solkräm, tills huden har vant sig. Man kan skydda sig med kläder istället för solkräm.


Jag har alltid tidigare haft känslig hy, brännt mig lätt. Och aldrig blivit vackert solbränd. Jag hade helt enkelt en sådan hudtyp som inte blir brun... De senaste åren har jag börjat få lite fin färg, när jag varit i solen. Och inte brännt mig. Nu har jag förvånande nog fått lite färg på armarna, varit ute i t-skjorta endast ett par gånger. Så nånting har hänt. Det jag ändrat på de senaste åren är kosten. Och tagit D-vitamin. Jag vet ju inte vad som orsakat vad, men jag tycks ha fått en ny hudtyp. Inte säger jag nej åt en snygg solbränna, lite fåfäng är jag ju ändå. Så jag solar med måtta med gott samvete och njuter av sommaren!



Av Eila Andersson - 30 maj 2016 06:04

God morgon! Har nu druckit min sista kaffeskvätt. Jag var pigg i morrn, så det gjorde ingen skillnad med kaffet jag drack. Det känns bra att inte ha kaffebegäret. Nu får jag njuta av grönt te. Ha en bra dag!


Nyt on viimeinen kahvitilkka juotu. Olin aamulla pirteä, joten tuntuu ihan hyvälle jättää kahvi kokonaan pois. Voin nauttia vihreästä teestä, maistuu hyvälle. Hyvää päivän alkua!

Av Eila Andersson - 29 maj 2016 20:19

Nyt on enää huomispäivä, jona juon kahvia. Tänä aamuna join ½ dl kahvia, ja huomenna sama annos. Sen jälkeen olen kahviton, tai koffeiiniton. Kahvinjuonnin vähentäminen on sujunut paremmin kuin uskalsin uskoa. Parina päivänä olen ottanut yhden Buranan päänsärkyyn, muuten ei ole ollut ongelmia. Sitten on vain haaste olla juomatta. Vaikeinta ehkä aamusin, jos olen väsynyt, ja sosiaalisissa tilanteissa. Mutta en voi ottaa tippaakaan, sitten olen taas koukussa. Mutta eiköhän se siitä. Vihreä tee on ruvennut maistumaan ihan hyvälle.

Av Eila Andersson - 29 maj 2016 20:11

Nu är bara morgondagens ½ dl kaffe odrucket. Minskningen har gått över förväntan. Lite huvudvärk har jag haft, tagit en Burana två dagar. I dag har jag mått riktigt bra, och varit pigg. I morse drack jag en ½ dl kaffe, inget sedan dess. Har inte varit sugen på det alls idag. Så det ser lovande ut. Så blir det förstås en utmaning att vara odrucken. Mornarna värst, tror jag, och sedan förstås sociala situationer. Men det ska gå, för jag vill inte tillbaka till kaffeberoendet. Grönt te har börjat smaka riktigt bra!

Av Eila Andersson - 28 maj 2016 08:39

Urininkontinens är en dold folksjukdom. Vi kvinnor blir uppmanade att göra knipövningar för att förebygga och bota urininkontinens. Det är ju bara någonting som hör till. Att man ska göra, och att det fungerar. Ifall vi inte blir hjälpta, beror det på att vi inte kniper tillräckligt ofta och bra. Hm... Jag trodde ju också på det. Fick problem efter att jag fött mitt barn för snart 18 år sedan. Gjorde knipövningar. Från och till. Till och från. Gick på kurs. Men inte blev det nå bättre. Vande mig vid situationen, accepterade att jag inte klarade av det tillräckligt bra. Testade nu som då, fungerade inte. Var ett antal år sedan på läkarundersökning och fick remiss till fysioterapi. Tänkte att jag kan ju inte fortsätta så här livet ut, med inkontinens. Hon gjorde mätningar, hur knipövningarna fungerade. Fungerade bra, sa hon. Men att jag lämnar på med en muskelspänning. Fick rådet att göra knipövningar. Okej, tänkte jag. Jag ska försöka ordentligt. Men det blev bara värre när jag tränade musklerna. Tänkte att det här fungerar ju inte. Det är något som inte stämmer. Och jag måste lista ut det själv ifall jag vill bli bra. 


Jag bara undrar när kvinnorna började med knipövningar... Vem introducerade dem? Gjorde de knipövningar för 2000 år sedan, för 10 000 år sedan? Eller gick dom omkring och kissade ner sig? När började problemet? Vi vet att det är ett problem idag för många. Varför är det ett problem? Kan det faktiskt bero på brist på knipövningar?


Som riskfaktorer räknas bl.a genomgången graviditet, uttalad övervikt, gynekologiska operationer, långvarig förstoppning, kroniska luftrörssjukdomar... Och det ska åtgärdas med knipövningar!? Hm...logiskt? Problemet förekommer också hos kvinnor som inte fött barn. Förekomsten ökar efter menopausen. Stor del av äldre kvinnor lider av det. Vem har inte hört talas om "gamlingar" som använder blöjor, för att dom kissar ner sig? Men det är väl normalt? Är det? Jag vill inte sälla mig till den skaran som vid 70-80 års åldern använder blöjor. Jag vill då fortfarande ha kontroll över min kropp, och klättra i bergen utan blöjor. Blir så tung packning... 


Jag började tänka. Jag måste ju åtgärda orsaken till urininkontinensen. Fysioterapeuten sa att jag lämnar med en muskelspänning i bäckenbottenmuskulaturen. Spända muskler är inte bra, dom tröttas ut och fungerar inte optimalt. Så jag koncentrerade mig på avslappning i stället. Jag hade fått ovanan att göra knipövningar i tid och otid. Så nu övade jag mig att inte göra dom. Och...det blev bättre! Jag blev förvånad, och förbannad. 


Jag har i flera års tid haft en orkeslöshet i kroppen, har inte haft energi. Eller har inte kunnat använda energin i musklerna. Nu när jag lämnat bort sädesslagen och mjölkprodukterna, har energin kommit tillbaka. Jag tror att min kropp inte har kunnat använda proteinerna till muskelarbetet. De har haft en konstant spänning. Nu har mina muskler slappnat av (bäckenbottenmusklerna också) och jag orkar använda musklerna igen. Urininkontinensen är borta, borta, borta! 


Så...Vissa har ju hjälp av knipövningar, och gillar att utföra dem. De kan ju fortsätta med dem. Men de som inte får hjälp av dem ska göra något annat. De ska fara på en läkarundersökning och ta reda på orsaken. Och hittar inte läkaren någon fysiologisk orsak, ja, då kanske den finns i kosten. Och vill man, så kan man. Ändra på kosten. Så kan man uppnå en blöjfri ålderdom. Det, du, vore något!






Av Eila Andersson - 28 maj 2016 07:17

  Då blev det dags för frukost. Skogsjö Gårds färskkorv, stekt av min privata kock, Henrik H. Lite melon till och blåbär/hallon. Många tycker att det är svårt med bröd- och mjölkfri frukost, det här är ett alternativ som heter duga. 


Aamiaisen aika. Kun on tottunut "tavalliseen" aamiaiseen, voi tuntua oudolta ja hankalalta korvata se maukas leipä jollakin muulla. Tässä yksi vaihtoehto. Henrik H, oma rakas kokkini, on paistanut Skogsjö Gårdenin tuoremakkaraa. Lisäksi melonia ja marjoja. Tällä pärjää laluantai-aamun. 

Av Eila Andersson - 27 maj 2016 18:50

Kaikki mitä pistämme suuhun, vaikuttavat jotenkin meihin. Vatsa joko tykkää, tai ei tykkää. Se on joko hyödyksi tai haitaksi. Jos vatsalle on pientäkään vaivaa jostain elintarvikkeesta, se on sille haitallista. Vieraat proteiinit, kuten vilja- ja maitoproteiinit, ovat haitallisia ihmisille. Ne on joko lintujen tai vasikkojen ruokaa. Ei meidän ainakaan. Vieraat proteiinit eivät ole haitallisia pelkästään vatsalle, vaan tuhoavat kehoa eri puolilta, m.m verisuonia ja aivoja.


Vieraat proteiinit vaikuttavat meidän aivoihin. Olen omasta kokemuksestani todennut että ne vaikuttavat masennukseen ja riippuvuuteen. En tiedä kumpi niistä on se pahempi, viljat tai maidot, vai tekevätkö yhteistyötä. Kymmenisen vuotta sitten terveyteni huononi. Vatsaongelmia. väsymystä, särkyä, masennusta... Hoidin sairasta miestäni (joka kuoli), olinhan minä väsynyt. Luulen että maidot ja viljat olivat lapsesta lähtien pilannut kehoani, vastustuskyky ei enää jaksanut, ja minulle puhkesi kaikenlaisia vaivoja. Tulin myös riippuvaiseksi alkoholista. Vuoden ajan minun täytyi saada sen yhden siiderin iltaisin, en ymmärtänyt itse miksi. Ajattelin silloin että minussa olisi ainesta tulla alkoholisti. Tyttäreni takia kuitenkin pystyin pysymään raittiina. Olen tarvinnut lohtua, aivoni ovat tarvinneet jotain virikettä, palkintoa. Ehkä voi ajatella että siihen oli vain psykologinen selitys. Kävinkin psykologin puheilla joka totesi että en ole masentunut. Nyt vasta kun olen syönyt gluteenitonta ruokaa parisen vuotta ja kohta vuoden ajan maidotonta ja viljatonta ruokaa, rupeaa tuntumaan että riippuvuuteni ovat hallinnassa. Huomasin viime kesänä useaan otteeseen että pari päivää suklaansyönnin jälkeen rupesin masentumaan ja väsymään. Joten minä ainakin varon syömästä väärää ruokaa.


En mitenkään voi uskoa että olen ainoa joka masentuu viljoista ja maidoista. Siitä ei vain tiedetä. Kun verikokeet ei näytä allergioita, niitä kuulemma ei ole, eikä tarvitse ja saa välttää mainittuja ruoka-aineita. Nuoret sairastuvat yhä enemmän masennukseen. Ja ovat väsyneitä. Syytetään muita elämäntapoja, internettiä, stressiä. Ja syötetään masennuslääkkeitä. 


Voisiko ruoka olla syynä omaan riippuvuuteen tai masennukseen? Masennus ei synny noin vain. Jostakin se johtuu. Jokainen saa itse miettiä, ottaa selvää, tehdä omat johtopäätökset. Eikä vain tyytyä tilanteeseen.



Av Eila Andersson - 27 maj 2016 14:32

Dottern beställde efterrätt idag. Det blev en naturligt glutenfri kladdkaka (Luomu brownies färdig kakmix, vatten och mjölkfri margarin urk). Med lite pudersockerglasyr och jordgubbar. Lite ohälsosamt, men gott! Och Henrik H blev glad, trodde det var en hägring... (han är inte bortskämd med godsaker)


Tytär oli tilannut jälkiruoan... Tein Brownies (valmis luomu jauhoseos, vettä, maidoton margariini yäk). Ei kauheen terveellistä, mutta hyvää! Henrik H ilahtui, luuli että näki harhoja. Täällä ei yleensä näy tämmöisiä makeisia...

Ovido - Quiz & Flashcards