promeneramera

Direktlänk till inlägg 28 mars 2017

Är glutenfritt farligt?

Av Eila Andersson - 28 mars 2017 18:16

Ät glutenfritt! Farligt att äta glutenfritt! Vad är detta?


Glutenfritt är trend nu. Populärt. Inne. Det handlar alltså om mat. Om glutenfri mat. Varför ska man äta det, eller varför ska man inte äta det?


Gluten är ett protein som anses kunna förstöra tarmslemhinnan och förorsaka sjukdomar och sjukdomstillstånd. Gluten finns främst i vete, korn och råg. Det finns också tillsatt i alla möjliga produkter, t.ex i godis och glass. En del anser att endast de som har konstaterad glutenintolerans (konstateras genom blodprov, gastroscopi), har nytta av glutenfri kost. Och måste äta det för att må bra och inte utveckla andra sjukdomar. Andra anser att gluten förstör allas tarmslemhinna, mer eller mindre. Och mår bra av att lämna bort allt gluten.


Jag tror inte att människan är anpassad att äta sädesslag och frön i den omfattning som vi gör idag. Vi kan inte smälta proteinerna som finns i dem. Och detta i sin tur bidrar till uppkomst av sjukdomar.


I nyheterna får vi höra att det är farligt att äta glutenfritt. Jodå, det kan jag också tro. Ifall man äter av alla dessa glutenfria produkter som finns att köpas. Sånt som står att det är glutenfritt. Dessa produkter innehåller ofta mycket stärkelse och socker, soja och majs. Och dessa är ju inte hälsosamma att förtära i större mängder.


Alltså. Naturligt glutenfria produkter, naturliga råvaror, borde vara hälsosamma. Grönsaker, frukt, bär, kött, fisk...ordentliga råvaror, och i måttliga mängder. Äter man det, så behöver man inte fundera på gluten hit och gluten dit! 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eila Andersson - 15 juni 2018 08:51

Sömnproblem. Det är ju vanligt. Vi stressar. Vi sover för lite, har inte tid. Vi sover dåligt. Är deprimerade. Men det är ju helt normalt. Vanligt. Det är bara att lära sig sova. Lära sig avslappning. Eller ta sömnmedicin. Eller?   Förstås finns ...

Av Eila Andersson - 13 juni 2018 07:57

Det är ju inte riktigt dagens melodi att vara köttätare. Det rekommenderas att man minskar på köttätande, och äter proteiner från växtriket istället. Jag skulle gärna vara vegetarian, eller fruitarian, om jag kunde.    Förra hösten testade jag på...

Av Eila Andersson - 12 november 2017 06:13

Mat. Igen. Jo, maten är grunden till allt. Det är det vi kan, och ska, bygga vår hälsa på. Vi får tänka, vi ska tänka. På hur vi lever. Vad vi gör, vad vi äter. Och inte äter.   Vaccineringar på tapeten igen. Hela tiden. HP-vaccin mot livmoderhal...

Av Eila Andersson - 7 oktober 2017 07:24

Tänk om vi skulle i matbutikens kyldisk hitta olika mjölkprodukter gjorda på människomjölk. Smaksatt, sockrat, laktosfritt, helmjölk, fettfritt. Yogurt, fil, grädde, glass… olika smaker och sorter att välja mellan. Smaskens! Blir du sugen?  ...

Av Eila Andersson - 22 augusti 2017 06:22

Min man tittar på mig med en konstig blick, han brukar göra det ibland. Jag har igen kläckt en idé. Det händer nu som då. De flesta är helt ogenomförbara och produkten av min idérikedom. Jag har nog småningom lärt mig att inte låta alla mina idéer ko...

Ovido - Quiz & Flashcards