promeneramera

Direktlänk till inlägg 8 april 2017

Sairaanhoitopolitiikkaa

Av Eila Andersson - 8 april 2017 07:42

ELÄMÄ ON.... TAI OLI


Elämä on. Joillakin on. Minulla on. Monella ei. Olen niin iloinen, että minulla on hyvä elämä. Sain syntyä tänne Suomeen. Hyvään perheeseen. Hyvään yhteiskuntaan.


Meillä oli rikas yhteiskunta. Varoja oli. Tekniikka kukoisti. Suomella meni hyvin. Meillä meni hyvin. Totuttiin rikkaaseen Suomeen. Totuttiin hyvään sairaanhoitoon, hyvään lasten- ja vanhushuoltoon. Totuttiin luksuselämään.

Kaikkea kehitetään. Kaikki kallistuu. Jatkamme rahojen käyttöä, vaikka nekin vähenee.


Suomi ei ole enää rikas maa. Suomi on velkaantunut maa. Totuimme ylielämiseen. Ja vaadimme vain lisää. Lisää rahaa sairaanhoitoon, vanhusten- ja lastenhoitoon. Mutta kun niitä ei ole! Poliitikot yrittävät kehittää, säästää. Ja niitä vain haukutaan. Pitäisi vain jatkaa samaan malliin, ottaa lisää lainaa.


Miksi emme osaa ajatella? Miksi emme halua ajatella? Tyytyä vähempään? Auttaa toisiamme? Jakaa varojamme? Jakaa aikaamme? Emme tarvitse kaikkea. Emme tarvitse isoja taloja, kalliita autoja, isoja määriä vaatteita, kalliita ulkomaanmatkoja.


Sairaanhoito vain kallistuu. Siihen menee suuri osa verorahoistamme. Sairaiden määrä vain lisääntyy. Ihmiset voivat yhä huonommin.


Nyt voisi pysähtyä. Ja miettiä. Mitä tälle voisi tehdä? Kulut vain nousevat tällä menoa. Kohta rahat ovat loppu, eikä meillä enää ole varaa sairaanhoitoon. Pitääkö vain jatkaa samaan malliin, jatkaa tämän kalliin hoidon kehittämistä? Lääkkeiden syömistä? Vai voisiko vähentää sairastumista? Vähentää sairaanhoitokuluja?


Tähän voisi olla keino. Pitkällä tähtäimellä. Pysymällä terveenä, tai terveempänä. Ottamalla itse vastuun omasta elämästään.


Mieti. Miten voisit pysyä terveenä? Miten voisit vähentää stressiä? Syödä paremmin? Liikkua, nukkua enemmän?

Sinä ja minä voimme olla mukana parantamassa tätä yhteiskuntaa. Ottamalla vastuun omasta elämästä. Pysähtymällä. Ajattelemalla. Ja tekemällä. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eila Andersson - 15 juni 2018 08:51

Sömnproblem. Det är ju vanligt. Vi stressar. Vi sover för lite, har inte tid. Vi sover dåligt. Är deprimerade. Men det är ju helt normalt. Vanligt. Det är bara att lära sig sova. Lära sig avslappning. Eller ta sömnmedicin. Eller?   Förstås finns ...

Av Eila Andersson - 13 juni 2018 07:57

Det är ju inte riktigt dagens melodi att vara köttätare. Det rekommenderas att man minskar på köttätande, och äter proteiner från växtriket istället. Jag skulle gärna vara vegetarian, eller fruitarian, om jag kunde.    Förra hösten testade jag på...

Av Eila Andersson - 12 november 2017 06:13

Mat. Igen. Jo, maten är grunden till allt. Det är det vi kan, och ska, bygga vår hälsa på. Vi får tänka, vi ska tänka. På hur vi lever. Vad vi gör, vad vi äter. Och inte äter.   Vaccineringar på tapeten igen. Hela tiden. HP-vaccin mot livmoderhal...

Av Eila Andersson - 7 oktober 2017 07:24

Tänk om vi skulle i matbutikens kyldisk hitta olika mjölkprodukter gjorda på människomjölk. Smaksatt, sockrat, laktosfritt, helmjölk, fettfritt. Yogurt, fil, grädde, glass… olika smaker och sorter att välja mellan. Smaskens! Blir du sugen?  ...

Av Eila Andersson - 22 augusti 2017 06:22

Min man tittar på mig med en konstig blick, han brukar göra det ibland. Jag har igen kläckt en idé. Det händer nu som då. De flesta är helt ogenomförbara och produkten av min idérikedom. Jag har nog småningom lärt mig att inte låta alla mina idéer ko...

Ovido - Quiz & Flashcards