promeneramera

Direktlänk till inlägg 7 november 2016

Utmaning halvmaraton

Av Eila Andersson - 7 november 2016 15:54

Då blev det dags för en ny utmaning. Umaning halvmaraton. Jag har nog länge tänkt att jag vill kunna springa ett maraton, men det har kännts som en ouppnåelig dröm. Jag har under några år, från och till, försökt mig på att jogga, springa, men det har inte funkat. Jag har fått ont i benen, knäna, och det har kännts så tungt. Så orken och inspirationen har sinat. Jag har ändå inte givit upp tanken, drömmen. Jag tänker att människan är skapt för att röra på sig. Hon ska kunna springa, långt, och det ska vara roligt. Och jag är den människan. Jag vill kunna springa, och långt. Och jag vill njuta av det. Det är mitt mål.


Nu har jag ork. Nu har jag energi. Nu har jag lust. Det är skönt, det är härligt, att springa. Nu fungerar det. Jag kan jogga lugnt några km. Och spurta lite, till och med. Får ingen mjölksyra i benen. Får inte ont i knäna (förutom när jag blir för ivrig och far och springer för ofta). Nu är jag på gång.


Min nya diagnos ger mig en spark i baken. Alfa1-antitrypsinbrist, ger mig lunginflammation och förstörd lungvävnad. Motionen, löpningen, hjälper mig att få bort slemmet ur lungorna och ger mig bra immunförsvar. 


Jag har ändrat min kost, lite i gången, p.g.a hälsoskäl. Nu äter jag en ganska strikt Paleokost, med inslag av blodgruppsdiet. Och jag mår bra och har energi. Nu får jag inte mjölksyra i musklerna, och värken i lederna har försvunnit. Nu tror jag att jag har förutsättningarna för att kunna springa långt.


Jag har beslutat mig. Jag siktar på ett halvmaraton nästa sommar (2017). Lite trist förstås att vintern kommer emot, men, det hjälps inte.....jag måste ju träna för det. Det blir kanske lite tufft, vet inte, men jag ska försöka. Jag behöver ett mål, det är ju egentligen en njutbar helmaraton, men delmålet måste jag ta först och det får vara ett halvmaraton. 


Är ni med? :)

 
 
Ingen bild

Lena Westerlund

7 november 2016 18:47

Det är jättehärligt att springa en vinterdag på en vit väg då snön är gnistrande vit. Enda tråkiga vädret är snöslask då man ser ut som en snögubbe och dubbarna på skorna inte hjälper alls. Du kommer att greja det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eila Andersson - 15 juni 2018 08:51

Sömnproblem. Det är ju vanligt. Vi stressar. Vi sover för lite, har inte tid. Vi sover dåligt. Är deprimerade. Men det är ju helt normalt. Vanligt. Det är bara att lära sig sova. Lära sig avslappning. Eller ta sömnmedicin. Eller?   Förstås finns ...

Av Eila Andersson - 13 juni 2018 07:57

Det är ju inte riktigt dagens melodi att vara köttätare. Det rekommenderas att man minskar på köttätande, och äter proteiner från växtriket istället. Jag skulle gärna vara vegetarian, eller fruitarian, om jag kunde.    Förra hösten testade jag på...

Av Eila Andersson - 12 november 2017 06:13

Mat. Igen. Jo, maten är grunden till allt. Det är det vi kan, och ska, bygga vår hälsa på. Vi får tänka, vi ska tänka. På hur vi lever. Vad vi gör, vad vi äter. Och inte äter.   Vaccineringar på tapeten igen. Hela tiden. HP-vaccin mot livmoderhal...

Av Eila Andersson - 7 oktober 2017 07:24

Tänk om vi skulle i matbutikens kyldisk hitta olika mjölkprodukter gjorda på människomjölk. Smaksatt, sockrat, laktosfritt, helmjölk, fettfritt. Yogurt, fil, grädde, glass… olika smaker och sorter att välja mellan. Smaskens! Blir du sugen?  ...

Av Eila Andersson - 22 augusti 2017 06:22

Min man tittar på mig med en konstig blick, han brukar göra det ibland. Jag har igen kläckt en idé. Det händer nu som då. De flesta är helt ogenomförbara och produkten av min idérikedom. Jag har nog småningom lärt mig att inte låta alla mina idéer ko...

Ovido - Quiz & Flashcards