promeneramera

Alla inlägg den 21 augusti 2017

Av Eila Andersson - 21 augusti 2017 08:40

Det blev en skön och svettig löprunda! De senaste veckorna har jag satsat på bärplockning, det har blivit många, tunga promenader på mossen, och inte så många löprundor. Jag har i stället försökt tänka på min hållning, och hitta en bra promenadstil, löpstil. I vardagen försöker jag sträcka på mig, tänka mig atletisk och lång. När jag sitter, när jag står, när jag går. Jag sträcker på ryggen, aktiverar magmusklerna. 


Jag har ett par gånger försökt jogga genom att mera aktivera sidomagmusklerna, och försöka rotera i höften och ryggen. Det var ju tungt, har dåliga magmuskler, och orkade endast ett par km. Tänkte idag testa barfotalöpning. Lite grann, försiktigt. Det har jag hört att man ska, börja försiktigt, så att man inte överanstränger musklerna i fötterna och benen.


Jag har ett par 20-30 år gamla, tunna innetossor i läder. Tänkte att de fungerar nog på samma sätt som barfotaskor. Tänkte börja med ett par km. Men det var så lätt! Fötterna kändes så lätta! Kunde inte sluta. Fortsatte springa hela rundan på dryga 7 km. Koncentrerade mig på att jobba med magmusklerna och höften. Blev inte sjuk i fötterna, benen. Ännu i alla fall. Få se i morgon, hur det känns. 


Men barfotalöpning. Det känns som min grej. Jag tror att jag får en bra löpteknik med att springa så. Jag jobbar med bålmuskulaturen mera, och blir inte trött i benen. Riktigt nöjd efter dagens runda! 


Det blev inget halvmaraton i sommar. Men jag siktar på nästa sommar i stället. Nu tänker jag fortsätta löpträna på vägar och spånbana. Jag springer som det känns bra i kroppen, och ökar på hastigheten när det känns bra. Ingen intervallträning för mig, i detta skede i alla fall. 


Härligt! 

Ovido - Quiz & Flashcards