promeneramera

Direktlänk till inlägg 28 juni 2016

Tillbaka på spåret

Av Eila Andersson - 28 juni 2016 09:31

Jag har haft lunginflammation! Jag? Som äter så hälsosamt. Nej...Hade svårt att tro och acceptera att det faktiskt drabbade mig. Men det är faktum. Jag fick plötsligt feber, eller hade nog det ett par dagar innan jag förstod det. Jag var lite frusen och hade huvudvärk. Tog en halv Burana.... och fortsatte att vara i gång. Kom från jobbet en måndag eftermiddag, var lite mer frusen och tänkte mäta tempen på skoj, och mätaren visade 38,5.... Efter fyra dagars feber blev det blodprov, lungröntgen och antibiotika intravenöst. Usch, jag som inte ens ville ta antibiotika tabletter. Har inte varit förkyld, verkar som om lunginflammationen bara damp ner! Hade nog tänkt kurera mig med vitlök och c-vitamin, men när CRP visade lite över 200, tänkte jag att det kanske är bäst att följa läkarnas råd... Lunginflammation är ingenting att leka med, tydligen. Det blev för mycket rajtande till lab, sjukhus, rtg, så kroppen slog lite bakut. Blev lite svag, illamående och halsen svullna opp. Tänkte inte få luft, kunde inte prata. Attacken gick över på en minut ca, tur det. Men jag hann bli lite skraj... Läkaren på jouren sa sedan att det berodde på lunginflammationen! 


Så, vad lärde jag mig av detta? Jo, att lunginflammation är ingenting man ska försöka kurera själv. Kan bli livsfarligt. Men man kan understödja läkningsprocessen. Dagarna som jag hade feber (när jag förstått att jag hade det), drack jag mest grön te och bärsaft, var inte hungrig så jag åt inget. Tog c-vitamin, vitlöksvatten och mjölksyrekapslar. Tog inget för febern (hade som mest 39 gr). Och vilade mycket. När febern gett med sig, började maten också smaka...


Jag är inte helt återställd ännu, men på god väg. Är ledig denna vecka ännu, så jag får ta det lugnt. Blir inga långpromenader de närmaste veckorna. Jag får tänka på att bygga opp immunförsvaret igen, kanske mera grönsaker, nu när det är säsong, och några veckors kur med mjölksyrekapslar för tarmbakterierna. Så ska jag väl bli pigg och energisk igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eila Andersson - 15 juni 2018 08:51

Sömnproblem. Det är ju vanligt. Vi stressar. Vi sover för lite, har inte tid. Vi sover dåligt. Är deprimerade. Men det är ju helt normalt. Vanligt. Det är bara att lära sig sova. Lära sig avslappning. Eller ta sömnmedicin. Eller?   Förstås finns ...

Av Eila Andersson - 13 juni 2018 07:57

Det är ju inte riktigt dagens melodi att vara köttätare. Det rekommenderas att man minskar på köttätande, och äter proteiner från växtriket istället. Jag skulle gärna vara vegetarian, eller fruitarian, om jag kunde.    Förra hösten testade jag på...

Av Eila Andersson - 12 november 2017 06:13

Mat. Igen. Jo, maten är grunden till allt. Det är det vi kan, och ska, bygga vår hälsa på. Vi får tänka, vi ska tänka. På hur vi lever. Vad vi gör, vad vi äter. Och inte äter.   Vaccineringar på tapeten igen. Hela tiden. HP-vaccin mot livmoderhal...

Av Eila Andersson - 7 oktober 2017 07:24

Tänk om vi skulle i matbutikens kyldisk hitta olika mjölkprodukter gjorda på människomjölk. Smaksatt, sockrat, laktosfritt, helmjölk, fettfritt. Yogurt, fil, grädde, glass… olika smaker och sorter att välja mellan. Smaskens! Blir du sugen?  ...

Av Eila Andersson - 22 augusti 2017 06:22

Min man tittar på mig med en konstig blick, han brukar göra det ibland. Jag har igen kläckt en idé. Det händer nu som då. De flesta är helt ogenomförbara och produkten av min idérikedom. Jag har nog småningom lärt mig att inte låta alla mina idéer ko...

Ovido - Quiz & Flashcards