promeneramera

Direktlänk till inlägg 30 juni 2016

Tandtrolls jakt

Av Eila Andersson - 30 juni 2016 20:03

"Nå, har bebisen börjat få nå tänder ännu? Det är ju sedan viktigt att vänja barnet vid tandborstning och tandkräm. Och det gör inget fast man sväljer lite av tandkrämen." Det fick jag höra på barnarådgivningen när min dotter var några månader gammal. Och jag gjorde ju som jag blev rekommenderad.... Kanske tandkräm och dess innehåll av fluor kan skydda mot karies, men är det hälsosamt och nödvändigt?


Varför använder vi tandkräm när vi borstar tänderna? Varför använder vi cykel när vi cyklar? Lika dumma frågor båda två. Varför inte? Det är ju självklart att man ska använda tandkräm. Det hör ju till. Våra föräldrar har ju lärt oss. Och tandläkarna har årligen påminnt oss. Det är ju nödvändigt för våra tänder. Den där fluoren. Annars får vi ju hål i tänderna. Jaha, okej. Det är därför man får hål i tänderna. Av brist på fluortandkräm och bristfällig tandborstning?


De flesta förstår nog att man inte får hål i en ren tand. Använde månne Adam och Eva (eller andra som levde samtidigt, alltså för länge, länge sedan) tandborste och tandkräm? Fick de hål i tänderna? Det fanns kanske inte tandläkare i varje by då... Fick de antibiotikakurer för tandröta? Låter inte sannolikt...


Ifall din nyfikenhet räcker till, kan du ju pröva. Vad är det som smutsar dina tänder? När du borstat dina tänder riktigt bra, med eller utan tandkräm, kan du känna på dem med tungan. De känns fräscha, hala och rena. Du kan äta något. Och sedan känna på tänderna med tungan igen. Ifall de fortfarande känns hala och fräscha, är dom rena. Och inga tandtroll attackerar... Ifall de däremot känns klibbiga, är de smutsiga. Så kan du komma fram till vilken mat är bra att äta. Naturlig mat smutsar inte tänderna; rent kött, grönsaker, frukt. Äter du däremot spannmål, raffinerade kolhydrater, dricker juice, märker du att tänderna blir smutsiga. Och mottagliga för Karies.


Men vid dålig andedräkt, då? Då är det ju nödvändigt med tandkräm och munnvatten?! No, no... Orsaken ligger i dålig matsmältning och ogynnsam mat. Så där hjälper också naturlig mat. Ifall inte lukten beror på ruttnade tänder....


Själv använder jag inte tandkräm dagligen mera. Jag slutade för ca ett halvt år sedan. Jag ville inte få i mig gifterna från tandkrämet. Det var lite svårt till en början, när man är van att borsta tänderna och ha munnen full av lödder. Det blev så tomt...Jag använde tandkräm nu som då, men vande mig efter ett par månader. Ibland dricker jag svart te, och det gör mina tänder mörka. Då kan jag smussla fram tandkrämstuben, och "bleka" dom lite (finns säkert naturligare metoder för det också). Om ett halvt år är det dags för det årliga tandläkarbesöket, så det blir intressant att se ifall mina tänder har klarat sig utan tandkräm och fluor. 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eila Andersson - 15 juni 2018 08:51

Sömnproblem. Det är ju vanligt. Vi stressar. Vi sover för lite, har inte tid. Vi sover dåligt. Är deprimerade. Men det är ju helt normalt. Vanligt. Det är bara att lära sig sova. Lära sig avslappning. Eller ta sömnmedicin. Eller?   Förstås finns ...

Av Eila Andersson - 13 juni 2018 07:57

Det är ju inte riktigt dagens melodi att vara köttätare. Det rekommenderas att man minskar på köttätande, och äter proteiner från växtriket istället. Jag skulle gärna vara vegetarian, eller fruitarian, om jag kunde.    Förra hösten testade jag på...

Av Eila Andersson - 12 november 2017 06:13

Mat. Igen. Jo, maten är grunden till allt. Det är det vi kan, och ska, bygga vår hälsa på. Vi får tänka, vi ska tänka. På hur vi lever. Vad vi gör, vad vi äter. Och inte äter.   Vaccineringar på tapeten igen. Hela tiden. HP-vaccin mot livmoderhal...

Av Eila Andersson - 7 oktober 2017 07:24

Tänk om vi skulle i matbutikens kyldisk hitta olika mjölkprodukter gjorda på människomjölk. Smaksatt, sockrat, laktosfritt, helmjölk, fettfritt. Yogurt, fil, grädde, glass… olika smaker och sorter att välja mellan. Smaskens! Blir du sugen?  ...

Av Eila Andersson - 22 augusti 2017 06:22

Min man tittar på mig med en konstig blick, han brukar göra det ibland. Jag har igen kläckt en idé. Det händer nu som då. De flesta är helt ogenomförbara och produkten av min idérikedom. Jag har nog småningom lärt mig att inte låta alla mina idéer ko...

Ovido - Quiz & Flashcards