promeneramera

Alla inlägg den 16 mars 2017

Av Eila Andersson - 16 mars 2017 04:59

Klockan är sex och det är torsdag morgon. Det har börjat ljusna. Jag har druckit min te-kopp, och väntar ännu att min kropp ska vakna ordentligt. Sedan blir det dags för en kort promenad eller en joggningstur. Jag tar det lite som det känns. Jag brukar börja med att promenera minst tio minuter. Ibland känns det jättebra i kroppen, den signalerar att den vill iväg och springa. Ja, då springer jag. Ifall kroppen känns trög, ja, då promenerar jag.


Jag gillar att gå på en promenad eller kort länk från morgonen. Luften känns så lätt, frisk. Jag har förmånen att få gå längs en skogsbilväg. Tidigt på morgonen är det endast mina steg som hörs, och fågelkvitter. Jag njuter ju mera av naturen när jag går. Då hinner jag lyssna, och titta. Iaktta naturen och djuren. Ifall jag springer, så måster jag nu i halktider koncentrera mig på att inte halka eller stiga snett. Denna korta runda gör mig riktigt pigg och energisk. Jag får igång blodcirkulationen, blir varm i kroppen. Den gör också att frukosten smakar bättre. 


MIn morgonrunda är drygt tre km. Den försöker jag göra varje morgon. I ur och skur. Min stegräknare brukar visa ca 5000 steg av den. Så en bra början. Ifall jag har ledig dag gör jag vanligtvis en längre runda på förmiddagen, annars gör jag den på kvällen. Jag strävar till att komma opp i 15 000 steg om dagen, de dagar som jag är i skolan. Lediga dagar är mitt mål att få ihop minst 20 000 steg. 700 m ger mig ca 1000 steg, 7 km ger 10 000 steg. En ledig dag ger hemmasysslorna ca 5000 steg. 


Genom att promenera så mycket, får jag bättre grundkondition. Jag blir piggare. Orkar bättre med hemmasysslor. Orkar vara igång från morgon till kväll. Ifall jag har möjlighet, så tar jag en liten tupplur under dagen. Så kroppen får vila.


Vid långa promenader, upprätthålls rörligheten i hela kroppen. Musklerna mjukas opp, lederna hålls rörliga. Ryggkotorna får lämplig belastning. Skaderisken är liten. Det är en bra motionsform att börja bygga opp sin fysik med. När man böjar promenera, kan man tänka på hur man går. Att man går avslappnat. I axlarna, höfterna. Med tårna pekande framåt. Man behöver ju inte gå snabbt. Man kan variera. Kortare, snabba promenader. Eller långa, långsammare promenader. 


Vanligtvis går jag ensam. Då hinner jag tänka allt möjligt. Planera min vardag, min framtid. Få nya ideer. Njuta av naturen. Ibland har jag sällskap av min man. Det är trevlig omväxling, speciellt vid längre promenader. Då kan vi diskutera, och umgås. Och vara närvarande. 


Dessa promenader, och byggande av grundkonditionen, är också en del av min träning för halvmaraton. Ibland går jag med ryggsäck, med lite packning i. Så får jag lite mera belastning för musklerna. Jämsides försöker jag jogga/ springa tre gånger i veckan. Jag försöker bygga opp min fysik sakta men säkert. Har som mål att springa halvmaraton inkommande sommar. Vet ju inte om jag uppnår det, men det gör inget. Jag tar det följande sommar i så fall. Jag har ju hela livet på mig. Det är ju inte målet som är viktigaste, utan själva resan dit. 


Att promenera är enkelt och billigt. Och det kan ge mycket. Det kan kännas lite tråkigt till en början, men med tiden när man märker att man blir piggare, mår bättre, börjar kroppen längta efter det. Det blir till en rutin. Till en del av vardagen och livet. Människan är tänkt att röra på sig mycket. Och promenader och löpning är ett utmärkt sätt att göra det på!

Ovido - Quiz & Flashcards