promeneramera

Alla inlägg den 14 maj 2016

Av Eila Andersson - 14 maj 2016 08:33

Minnes(demens)sjukdomar är vanliga i västvärlden. Den vanligaste är Alzheimers sjukdom. Den innebär att delar av hjärnan förtvinar. De första tecknet är vanligtvis att närminnet försämras och småningom klarar man inte av vardagliga sysslor. I slutskedet blir man mycket vårdkrävande. Inom ca 10 år efter diagnos brukar sjukdomen leda till döden. Den upptäcks vanligtvis i 60-70-års åldern. Sjukdomen förorsakar stort lidande för både den insjuknade och dennes anhöriga och orsakar stora kostnader för samhället.


Alzheimers sjukdom sägs vara ärftlig, det sitter i en gen. Min egen pappa har sjukdomen, min farfar hade den, två mostrar fick den. Så nu är det bara för mig att sitta och vänta att jag också ska få den..... Riskfaktorer då? Samma som för hjärt- och kärlssjukdomar, sägs det. Hög ålder, brist på motion, övervikt, högt blodtryck, dåliga kostvanor, livsstilsfaktorer, låg utbidning...hm... Min pappa var under 70 år när han insjuknade, har rört på sig mycket, är normalviktig, inte rökt, inte druckit alkohol, ätit mångsidigt, använt margariner som rekommenderats. Är inte högt skolad, men självlärd och vis. Jag har inom vården kommit i kontakt med människor som insjuknat i Alzheimers, och det har ofta varit såna som levt "hälsosamt"...Så dom riskfaktorerna ger jag inte mycket för... Men allting har ju en orsak. Och orsaken finns inte endast i genen, den ger bara en större risk att insjukna. Men vad kan då orsaka sjukdomen? Det spekuleras i olika orsaker.


Läkemedelsföretagen, som vanligtvis sponsorerar forskningar, är ju inte intresserade av att hitta orsaken. De vill ju tjäna pengar. Så det finns ingen bra forskning...för dom är dyra. Då får man använda sin egen hjärna, så länge den fungerar. Jag tänker ju inte sitta här och göra ingenting och bara acceptera att det var min lott, att få Alzheimers. Endel får hjärtsjukdomar, andra får cancer...och så fick jag Alzheimers. Nej. Man får faktiskt vara kritisk och tänka själv. Folkslag som lever i naturen, av naturen, har inga välfärdssjukdomar. Inte heller Alzheimers sjukdom. Så kanske svaret kan finnas där? Kan det vara så enkelt? Jag tror det. Vi har också Celiaki i släkten, så kanske det är en koppling? Dessa faktorer gör mig motiverad att äta så naturlig mat som möjligt. Jag mår dessutom bra av det.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards